Právě teď s návrhářským týmem pracujeme na kontrole konceptu blížícího se playtestu. Reakce, které jsme obdrželi od našich současných testerských skupin, nám nesmírně pomohly. Avšak stále máme několik velkých témat ke zpracování, než materiály široce zveřejníme. Místo jednoho tématu chci tento týden prodiskutovat dvě menší témata kvůli reakcím, které jsme obdrželi.
Udělal jsem nedávno na Twitteru informativní hlasování, kde jsem se ptal lidí, které úrovně by chtěli dosáhnout před koncem tažení. Většina lidí se shodla, že konec by měl být někde kolem 12. úrovně.
Proč jsem se na to ptal? Za prvé proto, že si myslím, že většina lidí nechce hrát stejnou postavu několik měsíců. Po nějaké době jste se svou postavou vykonali, co jste chtěli a jste připraveni na novou. Takže zjištění, že pro mnoho lidí je 12. úroveň jejich chtěným koncem, potvrdilo můj dohad.
Za druhé mě zajímá, kolik času lidé stráví na tažení. Zde jsou otázky, které jsem si kladl (a nyní je kladu vám): Měli byste dosáhnout konečné úrovně po 6 až 12 měsících pravidelné hry? Je to reálný limit toho, kolik typický hráč zasvětí tažení? Podle mých zkušeností většina tažení při pravidelném hraní končí asi po jednom roku. Hrál jsem spoustu her, které vyzněly do ztracena po několika sezeních, většinou kvůli neshodám v časovém rozvrhu. Jindy jsem vedl relativné krátká tažení, protože jsem věděl, že získat hráče do dlouhodobé hry by bylo náročné.
To vše nás přivádí zpět k otázce, jak dlouho chtějí hráči investovat do své postavy. Je to dáno tím, jak často získáváte novou úroveň, kolik schopností získáte při přestupu, jak uspokojivě naplníte konec postavy, nebo všechny tyto faktory najednou? Zamyslete se nad svými vlastními návyky hraní, zde je pro vás pár otázek (hlasovat můžete v původním článku, pozn. překl.):
Předpokládejme, že začínáte na 1. úrovni, na jaké úrovni máte pocit, že je čas opustit vaši postavu a začít s novou?
Řekněme, že hrajete přesně podle knihy s D&D tažením. Každý týden hrajete dvě hodiny. Za jak dlouho byste měli dosáhnout 10. úroveň?
Zde je další téma související se získáváním úrovní: zůstává hra relativně stále stejná na všech úrovních, nebo se na vysoké úrovni výrazně mění? Například v AD&D se předpokládalo, že kolem 10. úrovně získá každé hráčské povolání hrad, věž neco jiné místo, kde by vládlo spolu poddanými. Od této úrovně dále jste mohli počítat s tím, že správa panství se stane důležitou součástí tažení.
Následují mé dotazy: Mělo by se tažení v určitém bodě nějak výrazně změnit, od typických D&D dobrodružství (jako průzkum podzemí, řešení záhad a tak dále) k nějakému jinému stylu hry (jako například vládnutí panství)? Mělo by se stejným způsobem změnit i prostředí (setting), jako například že se akce přesune so sfér? Jak byste odpověděli na tyto otázky? Můžete začít tím, že se podíváte na následující anketu a prosím napište i komentář, pokud k tomuto tématu máte co říct.
Mělo by se typické tažení změnit na vysokých úrovních a získat jiný styl?